Spring naar inhoud
Logo Scouts Lommel.png
groepsfoto.png

Algemene Informatie

Volg ons op sociale media!
groepsfoto.png

Speelstek Reuzeplek!

Scouts en gidsen spelen altijd en overal: binnen, buiten, op het water, in het bos, op het plein, alles daartussen of ver daarvandaan. Geen vierkante centimeter op ons pad naar ontdekking en ontwikkeling laten wij onbespeeld.

Hoe schrijf ik me in voor de scouts? Hoeveel kost dit?

Inschrijven doe je via deze site door op de knop 'Inschrijven' te drukken op de home-pagina. Het is belangrijk dat alle leden zijn ingeschreven, zodat ze zeker verzekerd zijn tijdens de activiteiten en kampen.

Ben je nieuw op de scouts en wil je toch eerst eens proberen? Dan mag je tweemaal naar de activiteit komen zonder in te schrijven en te betalen. Via Scouts & Gidsen Vlaanderen zijn de nieuwe leden dan verzekerd, zelfs tijdens deze twee probeersessies.

Als je daarna een definitieve beslissing maakt om in te schrijven, kan je je kind inschrijven via onze website. Hier geef je eerst alle gegevens door. Vervolgens vragen wij per inschrijving een bedrag van € 52. Hiervan wordt € 42,50 gebruikt om je kind te verzekeren via Scouts & Gidsen Vlaanderen. De overige €9,50 wordt gebruikt om het werkingsjaar te financieren.

Hoe ziet het scoutsuniform er uit?

Sjaaltje

Het sjaaltje is een blauwe das met een gele boord. Je kan een sjaaltje aankopen bij de leiding voor of na de activiteit. Dit kost 8 euro per sjaaltje.

Scoutshemd

Het beige scoutshemd kan je kopen bij de Hopper.

Groene broek

In de hopper vind je de groene broek, maar je mag gerust elders een groene broek kopen. Het model doet er niet toe, als ze maar groen is!

Kentekens

Op het scoutshemd worden verschillende kentekens bevestigd. Dit zijn bijvoorbeeld de jaarthema's, de tekens van elke tak waar je hebt bijgezeten en zoveel meer. De meeste kentekens krijg je in het begin van het scoutsjaar van je leiding, maar als je er toch graag nog extra hebt, kun je deze kopen bij de Hopper. Waar je elk kenteken moet plaatsen op je hemd, zie je op de figuur.

Waar vind ik een scoutsuniform?

Bij de jongste tak (kapoenen) wordt er verwacht dat de leden enkel het sjaaltje dragen. Deze kun je kopen bij de leiding voor of na de activiteiten en kost 8 euro. Vanaf de welpen zullen de leden een korte groene broek moeten dragen zolang het niet vriest, dit geldt ook voor onze akabe. Daarnaast vragen we aan iedereen om een scoutshemd aan te schaffen. Deze kan u online bestellen via Hopper Winkel. Ook ‘Den Outback’ in de Vivaldi in Lommel is een verdeler, waar je uniformen kan passen en bestellen. Let er zeker op dat je met kleren die vuil mogen worden naar de scouts komt, want dit kan zéker het geval zijn tijdens het spelen.

Wat is Scouting op maat?

Via "Scouting op Maat" ondersteunt Scouts en Gidsen Vlaanderen iedereen voor wie de kostprijs een drempel vormt om deel te kunnen nemen aan het spel van scouting. Scouting op Maat bestaat uit verminderd lidgeld en Fonds op Maat.

Verminderd lidgeld Wie het financieel moeilijk heeft, betaalt 11.60 euro lidgeld.

Fonds op Maat Fonds op Maat is het solidariteitsfonds van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Met dit fonds ondersteunen ze kinderen, jongeren en hun ouders die het thuis financieel moeilijk hebben. Zo proberen we de financie?le drempels van het deelnemen aan scouting weg te werken. Bij Fonds op Maat kan je aanvragen doen voor steun voor deelname van leden aan betalende activiteiten zoals weekends, kampen, zwemmen... Een aanvraag gebeurt steeds door de leiding, niet door ouders of leden. De prijs wordt dan verdeeld door drie: 1/3 betalen de ouders, 1/3 betaalt de groep, 1/3 betaalt Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Uniform op Maat Leden die recht hebben op lidgeld op maat, krijgen korting in Hopper Winkel als ze hun lidnummer doorgeven. (Dat nummer vind je op je lidkaart.) Je krijgt 60 procent korting voor een hemd en 50 procent voor een broek, rok of trui.

Voor meer informatie betreft Scouting op Maat, kan je altijd contact opnemen met de groepsleiding. We verzekeren dat we elke aanvraag discreet zullen behandelen.

Wat te doen met mutualiteitspapieren?

De meeste mutualiteiten van Vlaanderen voorzien een aanzienlijk bedrag dat je kan terugtrekken wanneer je kind ingeschreven is bij sportclubs, jeugdverenigingen… Daarnaast kan je ook een deel van het kampgeld terugkrijgen. Dit bedrag varieert tussen de verschillende mutualiteiten.

Indien jullie graag papieren van de mutualiteit binnenbrengen (voor inschrijving en/of kamp), kan je deze afgeven aan de takleiding of mailen naar [email protected].

De groepsleiding vult deze zo snel mogelijk in en bezorgt de papieren terug aan de takleiding of mailt ze terug.

Niet wat je zoekt? Een specifiekere vraag? Neem gerust contact op met de groepsleiding.

Speelstek, Reuzeplek!

Tegenwoordig staat onze wereldwijde speeltuin regelmatig onder druk. Maar we zouden geen gidsen en scouts zijn als we de handen niet uit de mouwen van ons hemd zouden steken. Opkomen voor onze omgeving en onze scouteske thuis, dat kunnen we, met groot plezier en kleine daden. Zo maken we van elke plek een speelstek!

Hoezitdatookweer?
Neem gerust contact met ons op!

Waar kan u ons vinden?